فونت هلوتیکا (Helvetica) یک فونت نگارشی انعطاف پذیر که بهطور گستردهای در سال ۱۹۵۷ توسط طراح سوئیسی با نام مکس مدینگر طراحی و با سرمایهگذاری ادوارد هافمن ساخته و به بازار عرضه شد.
اهمیت هلوتیکا را نمی توان دست کم گرفت؛ این فونت برای همه چیز از نشانهها گرفته تا کاربردش در مترو نیویورک و صفحات وب مورد استفاده قرار میگیرد.
در این مقاله ما ۱۵ لوگوی بسیار معروف را که از هلوتیکا گرفته شده است مرور می کنیم. و این نمونهها کمتر از نیمی از شرکتهای بزرگ برند هستند که لوگو های آن بر اساس این فونت طراحی شده است. با این وجود نشان می دهد که چگونه یک نمونه موفق قلم خوب میتواند در صنایع از موتور سیکلت (هارلی دیویدسون) گرفته تا محصولات لوازم آرایش (NARS) مورد استفاده قرار گیرد، اما نتایج متفاوت است: بعضی دیگر به سختی شبیه هلوتیکا هستند، در حالی که برخی فقط کمی کوچکتر میشوند. همانطور که خواهیم دید، هر چند حتی تنظیمات کوچک از کِرنینگ (فضای بین حروف) یا لیگاتورها (ارتباط بین حروف)، بدون اشاره به رنگ، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
دراینجا ما ابتدا لوگوی واقعی را نمایش میدهیم، سپس یک نسخه در Helvetica بدون رنگ سیاه و سفید در زیر آن قرار می گیرد.
خطوط هوایی
لوفتهانزا نیز بسیار نزدیک به هلوتیکا سیاه است، اما برخی از تغییرات جزئی را با ضخامت عناصر خاصی وارد می کند، مثلا ستون عمودی “L” و بالای “a” که واقعا از خوب به عالی می شود.
پوشاک
در مقابل The North Face، کاملا فونت را با رنگ واضح و متن درست شده به یک نماد گرافیکی تبدیل میکند.
مبلمان
آرم Knoll بیشتر به تاثیر رنگ امضای آن وابسته است و فاوت چندانی با قلم اصلی هلوتیکا قائل نیست.
فناوری
مایکروسافت طراحی خود را از هلوتیکا سیاه مورب که یک فونت کلاسیک سنگین به حساب میآید شروع میکند و از طریق ارتباط بین حروف و ایجاد تمایز بین حروف “f” و “t”، و همچنین با کم کردن فاصله بین حروف “o” و “s” و ایجاد یک برش، اثری منحصر به فرد طراحی میکند که از حالت نرمال و فونت اصلی متمایز است.
الکترونیک
هر دو تولیدکننده ژاپنی Panasonic و تولید کننده آلمانی Blaupunkt بسیار نزدیک به قلمهای استاندارد Helvetica هستند، با این تفاوت که در استفاده از رنگ پاناسونیک رنگ را به صورت کلی در ترکیب حروف خود بهکار میبرد اما Blaupunkt آن را به صورت متمرکز در نقطهی آبی رنگی نشان میدهد.
وسایل نقلیه
هارلی دیویدسون، به عنوان نشان مردانه امریکایی اصل بر اساس تایپفیس سوئیس شکل گرفته است. فرض کنیم تغییرات قابل توجهی در اینجا نسبت به فونت اصلی وجود دارد، تا جایی که شباهت بسیار کمی نسبت به شکل اصلی Helvetica Extra Compressed باقی مانده است ـ هرچند قطعا در میتوانید آن را در D ببینید.
جیپ بسیار بیشتر به خاستگاه خود شبیه است، اما حلقه “J” نسبتاً عریضتر است و پیچ “E” را اصلاح میکند و نقاط داخلی “p” را گِردتر میکند.
لوازم اداری
ما مطمئن هستیم اگر آرم اسکاچ بسیار موفق است جدا از الگوی امضای شطرنجی بر روی محصولات نواری آن در مقولهی بستهبندی، بسیاری از وزن محصول را علامت و نام تجاری آن حمل میکند.
فروشگاههای عمومی
آرم Target بینهایت رکو پوستکنده است، و بسیار مؤثر. نسخهای ضخیم از Helvetica Bold (که کاملا به اندازه Helvetica Black سیاه نیست) با یک علامت هدف که حلقه های آن وزن یکسان هستند تشکیل دهنده این لوگو هستند.
لوازم آرایشی و بهداشتی
Oral-B، که شامل محصولات مسواک و دیگر موارد مراقبت از دندان می شود، فونت پایه خود را از طریق یک لیگاتور جالب بین “r” و “a”، که یادآور لوگو مایکروسافت نیز هست طراحی کرده.
مواد غذایی
اینجا بحث در مورد تفاوتهای بزرگ است ! آیا می توانید یک اختلاف بزرگتر بین لوگو Dole جسورانه، تنگ و روشن که حرف “o” را به یک خورشید تبدیل می کند و به “l” منحنی اضافه می کند تصور کنید که بر اساس استاندارد Helvetica Black ظاهر شده.
به همین ترتیب، شکلات سوئیسی نستل از میراث تایپوگرافی ملی خود استفاده میکند، با پیادهسازی تغییرات عمده از جمله گرد کردن گوشهها و اضافه کردن یک نوار مشخص. و گذاشتن یک پرنده روی آن.
به طور خلاصه شما می توانید یک فونت اساسی را بیابید و از طریق ترفندهای گوناگون آن را به پتانسیل آرم تبدیل کنید. برخی از این ترفندها که با نمونههای تصویری مرور کردیم شامل موارد زیر میشد:
- تنظیم و تنگتر کردن فاصلهی بین حروف
- هماهنگی منحصر به فرد (مانند آنچه در لوگوی The North Face داشتیم )
- اضافه شدن ارتباط و فاصله بین حروف (حروف متصل)
- اصلاح حروف(کمی تغییر شکل حروف)
- رنگ
- نماد یا عناصر گرافیکی دیگر
دیدگاهتان را بیان کنید