کارت ویزیت محصولی است که با توجه به سایز کوچک آن از اهمیت ویژه ای در طراحی برخوردار است رعایت سایز نوشته ها، رنگ زمینه، آرم و دیگر نکات قابل توجه در طراحی باعث می گردد که کارت مناسب و با کیفیتی را از لحاظ چاپ داشته باشیم.
آنچه که در ادامه با عنوان دستورالعمل طراحی عمومی کارت ویزیت می خوانیم راهنمائی است بر این موضوع، که به بخشهای رعایت اندازه کارت ویزیت و فاصله ها، انتخاب اندازه فونت، انتخاب رنگ فونت، نکات لازم در انتخاب عکس، انتخاب رنگ زمینه، لوگو و کالیبره کردن مانیتور تقسیم می گردد.
- رعایت اندازه کارت ویزیت و فاصله هاسایز کارت ویزیت از مواردی است که در طراحی باید به صورت خاص به آن نگریست. اگر طراح سایز کارتی که چاپ می شود را نداند و با سایز دلخواه خود شروع به طراحی نماید ممکن است مشکلاتی پس از چاپ برای آن کارت پدید آید که از آن جمله می توان به تغییر فرم آرم و عکس و نوشته ها و همچنین تغییر در سایز نوشته ها اشاره نمود.برای برطرف نمودن این مشکلات لازم است سایزهای استاندارد هر مؤسسه را دانست که این سایزها نزدیک به سایزهای استاندارد می باشد.
- انتخاب اندازه فونتانتخاب فونت نقش مهمی را در طراحی کارت ویزیت دارد اگر در انتخاب فونت اشتباه شود و نکات اشاره شده رعایت نگردد نوشته ها نامفهوم، دارای سایه و ناخوانا می شوند که این امر لطمه جبران ناپذیری را به کارت ویزیت به دست آمده خواهد زد.برای اجتناب از این موضوع لازم است به نکات زیر توجه فرمائید.اندازه فونت:سایز فونت ها معمولاً باید بزرگتر از سایز ۸ و در برخی از موارد بزرگتر از سایز ۱۰ باشد.نوشته هایی با سایز کوچکتر از ۸ معمولاً از لحاظ درشتی خوانا نبوده و نتیجه خوبی را در چاپ ندارد.
رنگ فونت:
از عوامل سایه دار شدن نوشته ها و واضح نبودن آن عدم استفاده از انتخاب رنگ مناسب برای نوشته ها می باشد. رنگهای استفاده شده به سه دسته تقسیم می گردد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.
رنگ مشکی:
برای بدست آوردن رنگ مشکی برای نوشته ها در چاپ بهتر است نسبت به رنگ زمینه تصمیم گیری شود. یعنی اگر زمینه سفید باشد از ترکیب C:0 M:0 Y:0 K:100 استفاده گردد. لرزشهای چاپ تأثیری در وضوح نوشته نمی گذارد و در صورتی که زمینه نوشته رنگی باشد بهتر است در اغلب مواقع از دستور Over Print استفاده نمود.
دستور (Over Print):
برای استفاده از این دستور لازم است ابتدا متن خود را نوشته و رنگ متن را C:0 M:0 Y:0 K:100 انتخاب کنید سپس با انتخاب لایه فونت در قسمت Layers حالت لایه نوشته را از حالت Normal به حالت Multiply تغییر دهید. برای پی بردن به تغییرات حاصل شده کافی است از منوی window->channels را انتخاب نموده و تغییرات حاصل شده در هر دو حالت را در کانال های مختلف ببینید. مثال: اگر رنگ زمینه C:50 M:35 Y:8 K:10 باشد و رنگ فونت C:0 M:0 Y:0 K:100 باشد در حالت Normal رنگ نوشته تغییری نمی کند و در حالت Multiply رنگ نوشته ها به C:50 M:35 Y:8 K:100 تغییر پیدا می کند.
رنگ سفید:
وقتی برای نوشته ها رنگ سفید انتخاب می شود نکاتی قابل توجه و تأمل است که از آن جمله اندازه فونت می باشد. سایز فونت نوشته ها در این حالت باید تا حد امکان بزرگتر از سایز ۱۰ باشد و در این مورد نکته قابل توجه اینجاست که در صورتیکه رنگ زمینه ترکیبی از چهار رنگ باشد حتی المقدور باید سایز فونت را افزایش داد تا بتوان کیفیت مناسب تری از چاپ را بدست آورد.
نوشته های رنگی در زمینه سفید:
رنگ انتخابی برای فونت در این حالت باید به گونه ای باشد که حداقل از دو رنگ یا حداکثر ۳ رنگ انتخاب شده و سایز نوشته ها بزرگتر از سایز ۱۰ در نظر گرفته شود.
نوشته های رنگی در زمینه رنگی:
در این حالت، رنگ مورد نظر را انتخاب کنید و در زمینه مورد نظر قرار دهید بهتر است در این حالت از دستور Over Print استفاده نمایید، و توجه به این نکته ضروری است که ممکن است رنگ نوشته تغییر نماید. اگر با این حالت مواجه شدید دستور مذکور را اعمال نکنید.
- رعایت نکات لازم در انتخاب عکسشفافیت و وضوح کار چاپی به عکس انتخابی و کیفیت آن بستگی دارد، برای دانستن این موضوع که آیا عکس از کیفیت لازم برخوردار است یا نه مراحل زیر را انجام دهید.عکس را در محیط فتوشاپ باز کنید.
بدون تغییر در سایز عکس آن را با ابزار move به داخل صفحه کارت ویزیت وارد نمائید.اگر سایز عکس کوچکتر یا بزرگتر از سایز دلخواه باشد با ابزار Free Transform یا Ctrl+t آن را به سایز دلخواه تغییر دهید. آنگاه با استفاده از ابزار zoom و انتخاب گزینه Actual Pixel به عکس نگاه کنید. در صورتیکه عکس در این حالت شفاف و مطلوب است می توان از آن استفاده نمود.
نکته ۱: اگر سایز عکس نیز تغییر نکند برای اطمینان از کیفیت عکس بهتر است گامهای فوق انجام شود.”
نکته ۲: گاهی سایز اصلی عکس مناسب است. در این حالت به طور یقین سایز های کوچکتر همان عکس نیز مطلوب است و سایز های بزرگتر باید به روش فوق امتحان شود که بدانیم تا چه اندازه می توان یک عکس را بزرگ نمود.
- انتخاب رنگ زمینهبرای به دست آوردن رنگ زمینه مطلوب می توانید از جدول رنگ پیشنهادی ما استفاده کنید ولی قبل از آن لازم است مطالبی را در مورد رنگ ها بدانید.دنیای ما از سه رنگ Red ,Green ,Blue که اصطلاحاً RGB گفته می شود تشکیل می گردد و دنیای چاپ از چهار رنگ Cyan ,Magenta ,Yellow ,Black که اصطلاحا CMYK اتلاق می گردد تشکیل شده. نکته قابل توجه اینکه برای خلاصه نویسی رنگ مشکی بجای استفاده از b از black) k) استفاده نموده اند زیرا b با رنگ blue در RGB اشتباه می شود.ما در دنیای واقعی ۳ رنگ RGB داریم، وقتی می خواهیم مکانی را تاریک کنیم یا به عبارتی به رنگ مشکی برسیم کافی است همه رنگها را خاموش کنیم و هنگامی که می خواهیم مکانی را روشن کنیم به عبارتی رنگ سفید یا نور سفید را ایجاد کنیم همه رنگها یعنی RGB را روشن میکنیم. در دنیای چاپ رنگهای اصلی از ترکیب رنگهای CMY به دست می آید و رنگ سفید را از کاغذ گرفته و رنگ مشکی را جداگانه اضافه می کنیم که نهایتاً به CMYK می رسیم.نکته ۱: به دلیل اینکه رنگهای اصلی از ترکیب رنگهای CMY به دست می آیند دقیقا با RGB مطابقت ندارند به همین دلیل است که وقتی عکسی با وضعیت RGB به وضعیت CMYK تغییر میکند، تغییر رنگ پدیدار می شود.نکته ۲: رنگ مشکی در چاپ، اگر به تنهایی روی کاغذ یا گلاسه چاپ شود از ترکیب سفیدی کاغذ و مشکی خاکستری پررنگ بدست خواهد آمد که برای جلوگیری از این کار بهتر است درصدی از رنگهای دیگر در زمینه استفاده شود سپس رنگ مشکی روی آنها قرار بگیرد.
درصد پیشنهادی ما جهت به دست آوردن مشکی زمینه چنین است:C:70 M:70 Y:70 K:100
برای کارهایی با سایز بزرگ تر از کارت ویزیت این ترکیب صحیح نبوده و بنا به شرایط تغییر پذیر است.
A. اگر زمینه کار کاملاً مشکی باشد ترکیب فوق صحیح است.
B. اگر زمینه طرح دار باشد به گونه ای که در طرح زمینه بیش از ۴۰ درصد رنگ قرمز با ترکیب (C:0 M:100 Y:100 K:0) وجود داشته باشد برای مابقی رنگ مشکی زمینه بهتر است از ترکیب C:70 M:60 Y:60 K:100 استفاده شود.
C. اگر زمینه طرح دار باشد به گونه ای که در طرح زمینه بیش از ۴۰ درصد رنگ سبز با ترکیب (C:100 M:0 Y:100 K:0) وجود داشته باشد بهتر است برای مابقی رنگ مشکی زمینه از ترکیب C:60 M:70 Y:60 K:100 استفاده شود.
چگونگی ساخت رنگ قرمز و طیف مربوط به آن:
بهترین رنگ معمولاًC:0 M: 100 Y:100 K:0 است.
در صورتیکه به رنگ مذکور درصدی ازC اضافه شود رنگ قرمز حالت چرک می شود و اگر C:0و درصدی ازK به آن اضافه شود رنگ به سمت زرشکی می رود. اگر C:0 Y:100 K:0 باشد و بهM درصد بدهیم با افزایش درصدM طیف های مختلف نارنجی به وجود می آید.
چگونگی ساخت رنگ آبی و سورمه ای و طیف های مربوط به آن:
همان طور که میدانیم ترکیب C: 100 M:0 Y:0 K:0 آبی فیروزه ای است. برای به دست آوردن طیف های مختلف آبی کافیست بهK وM درصدهای مختلفی بدهیم به گونه ای که جمع درصدM , K بیشتر از ۵۰ نشود و برای به دست آوردن طیف های مختلف سورمه ای کافیست به K , M درصدهای مختلفی بدهیم به گونه ای که جمع درصد آنها از ۱۰۰ تجاوز نکند به گونه ای کهM بیش از ۷۰ و K بیش از ۳۰ نشود.
نکته قابل توجه اینست که رنگهایی که از ترکیب دو رنگ M,C با درصد مساوی به وجود می آیند طیف های مختلف یاسی میباشند که به بنفش تیره ختم می شود.
رنگهای ترکیبی:
رنگهای ترکیبی معمولاٌ در چاپ دارای نوسان زیادی می باشد برای اجتناب از این موضوع لازم است اطلاعات خود را در مورد ترکیب رنگ و چگونگی ترکیب آنها افزایش دهیم تا این مشکل را بتوانیم به حداقل ممکن تقلیل دهیم. برای به دست آوردن رنگهای ترکیبی سعی کنید رنگ اول را غالب و رنگ دوم را کمتر از ۷۰ درصد رنگ اول بگیریم و برای درصد رنگ سوم میزان آنرا ۱۰ تا ۷۰ درصد رنگ اول انتخاب کنیم در این حالت بهتر است رنگ چهارم را صفر در نظر بگیرید.
مثال۱: C:100 رنگ اول M:70 رنگ دوم K:10 رنگ سوم Y:0 رنگ چهارم
مثال۲: M:80 رنگ اول Y:56رنگ دوم C:8 رنگ سوم K:0 رنگ چهارم
نکته ۱: هراندازه رنگ سوم به ۱۰ درصد نزدیکتر باشد نوسان چاپ کمتر است.
نکته ۱: در انتخاب رنگهای ترکیبی پس از انتخاب رنگ اول رنگهای دیگر می توانند درصد کمتری نسبت به درصد پیشنهادی داشته باشند.
مثال۳: C:100 M:50 Y:0 K:5 یا C:8 M:80 Y:30 K:0
نکته ۳: اگر رنگی را به شما پیشنهاد دادند و از فرمول بالا پیروی نمی کرد می توانید با استفاده از فرمول بالا رنگی بسیار نزدیک به آن را بسازید.
- آرم یا لوگویکی از مشکلات موجود چاپ نشدن بعضی از قسمتهای آرم می باشد برای رفع این مشکل دقت داشته باشید آرم استفاده شده شما در کارت ویزیت دارای کیفیت مناسب باشد و خطوط آن را بررسی کنید، برای بررسی خطوط آرم روی آن تا انتها Zoom کنید و طبق جدول زیر تصمیم گیری نموده و یا به اصلاح قسمت های مشکل دار بپردازیم.جــــــــــــــــدول
- کالیبره کردن مانیتورسیستم رنگی مانیتور RGB است و تصاویر توسط نوری که از آن ساطع می گردد دیده می شوند و سیستم رنگ چاپ CMYK است و از بازگشت نوری که به آن تابیده می شود دیده می شود برای اینکه ما نزدیکترین رنگ چاپ به رنگ مانیتور را داشته باشیم به ۲ روش می توان عمل کرد:تنظیم نور مانیتور:این کار رنگ مانیتور را به رنگ چاپ نزدیک می کنیم، برای این کار از دستورالعمل تنظیم نور مانیتور استفاده کنید. برای این کار لازم است ابتدا با شرکت فدک تماس گرفته و نمونه چاپ کالیبراسیون و فایل آن را دریافت نمایید و سپس نمونه چاپ را در نور استاندارد قرارداده و فایل آن را درکامپیوتر باز کنید.سپس با استفاده از تنظیمات RGB مانیتور و BRIGHTNESS ,CONTRAST تصویر مانیتور را به نمونه چاپی نزدیک کنید، برای این کار مانیتور نیز باید قابلیتهای لازم را داشته باشد. به طور مثال مانیتورهای CRT قدیمی که صفحه FLAT ندارند و یا مانیتورهای LCD دارای این قابلیت نمی باشند. در حال حاضر مانیتورهای CRT که صفحه FLAT دارند و مانیتورهای LED دارای این قابلیت می باشند.نکته ۱: با عوض کردن ورژن فتوشاپ خود باید تنظیمات را عوض کنید.
نکته ۲: اگر با نرم افزار فتوشاپ کار می کنید و فایل را در آن باز نموده اید و مانیتور را تنظیم کردید، رنگ شما در دیگر نرم افزارها صحیح نمی باشد.
نکته ۳: با عوض کردن کارت گرافیک باید تنظیمات را عوض کنید.
تنظیم نور محیط:
نور محیط باید استاندارد باشد و از رنگ های قرمز، آبی، سبز به صورت خاص در آن استفاده نشده باشد و همچنین شدت نور بسیار کم یا بالا نباشد معمولا در کارهای حرفه ای اندازه گیری نور محیط با دستگاه های خاص صورت می پذیرد و برای اینکار استانداردهای خاص خود وجود دارد.
در کارهای حرفه ای تنظیم مانیتور و کالیبره کردن آن با تجهیزات خاص و دستورالعمل های ویژه صورت می پذیرد که در صورت انجام کار حرفه ای لازم است تجهیزات مذکور تهیه و آموزش های لازم آن در این زمینه فرا گرفته شود. اندازه گیری نور محیط نیز در این حالت نیز با دستگاههای اختصاصی خود و روشهای خاص صورت می پذیرد و همچنین محیط های استاندارد از قبل ساخته شده با نورهای مختلف از جمله نور استاندارد، نورهای مختلف فروشگاهی و … وجود دارد که می توان از آن استفاده نمود.